Academia de Studii Economice Bucuresti

Amfiteatru Economic
AN ECONOMIC AND BUSINESS RESEARCH PERIODICAL
Facultatea de Business si Turism

Impactul a diferite sisteme FOPL (Nutri-Score vs. Nutrinform) asupra comportamentului consumatorului: studiu de caz Republica Cehă

Autor:Radovan Savov, Filip Tkáč, Juraj Chebeň, Jana Kozáková și Jakub Berčík

JEL:I12, M31, M38, Q13

DOI:10.24818/EA/2022/61/797

Cuvinte cheie:etichetare pe partea din față a ambalajului (Front-of-Pack labelling), alegerea alimentelor, dietă sănătoasă, percepția sănătății, nutriție, Nutri-Score, Nutrinform

Abstract:
Nu există nicio îndoială că proporția populației obeze a crescut semnificativ în ultimele decenii. Utilizarea FOPL (Front-of-Pack labelling – etichetare pe partea din față a ambalajului) cu informații nutriționale clare ar putea fi utilă pentru a elimina această problemă. Scopul principal al acestei lucrări este de a analiza efectele utilizării FOPL nutriționale asupra alegerilor consumatorilor. Analiza s-a bazat pe o cercetare în cadrul căreia 1000 de respondenți au fost rugați să aleagă varianta de produs dorită, considerând trei categorii de produse - cereale, iaurturi și batoane proteice, fără FOPL și cu FOPL pe ambalaj. Au fost analizate două dintre cele mai discutate sisteme FOPL din UE (Nutri-Score și Nutrinform). Modificările în alegerea consumatorilor au fost analizate utilizând statistici neparametrice, corespondențe multiple și analiza de corelație. Rezultatele au arătat că ambele FOPL afectează consumatorul, considerând toate categoriile de produse analizate. Efectele FOPL au dus la alegerea celui mai bun produs (pentru cereale de la 47% la 49%; pentru iaurturi de la 28% la 31%; pentru batoane de la 28% la 42%) și au îmbunătățit alegerile consumatorilor. Există diferențe de efecte între Nutri-Score (NS) și Nutrinform (NI). NS pare a fi un sistem mai eficient, deoarece a avut un impact pozitiv mai puternic asupra alegerii consumatorilor. Pentru cereale, selecția s-a îmbunătățit cu 18% (NS) față de 15% (NI), pentru iaurturi cu 17% (NS) față de 13% (NI) și pentru batoane cu 28% (NS) față de 20% (NI). Rezultatele între diferitele categorii de produse nu au fost consistente. Atitudinea consumatorilor față de o dietă mai sănătoasă poate fi îmbunătățită folosind FOPL nutrițional.
designed by Soft Expert & hosted by Host Expert