Consolidarea sustenabilității industriei aviatice: angajamentul companiilor aeriene față de practicile „verzi”
Autor:Vera Amicarelli, Giovanni Lagioia, Antonio Patruno, Raluca Mariana Grosu și Christian Bux
JEL:Q01, Q5, Q56
DOI:10.24818/EA/2021/S15/934
Cuvinte cheie:sustenabilitate, turism sustenabil, aviație, protecția mediului, angajamentul companiilor aeriene, combustibil bio pentru avion
Abstract:
Industria aviatică reprezintă un poluator important, fiind responsabilă pentru creșterea impactului asupra mediului la scară globală. Cu scopul de a aborda adoptarea unor politici adecvate în industria aviatică în vederea îndeplinirii obiectivelor naționale și internaționale de sustenabilitate, prezenta cercetare abordează angajamentul companiilor aeriene față de problemele de mediu legate de aviație, precum și disponibilitatea acestora de a adopta combustibil durabil pentru aviație (de exemplu, combustibil bio pentru avioane) și strategii de dezvoltare durabilă, concentrându-se asupra acelor companii care operează zboruri pe aeroportul Karol Wojtyła (Bari, Italia). Lucrarea adoptă testul χ2 și regresia logistică pentru a investiga trei ipoteze diferite legate de sediul companiilor aeriene, tipologia transportatorilor (de exemplu, low-cost sau nu, transportatori de pavilion sau nu) și anii de serviciu. Rezultatele arată că, companiile aeriene tradiționale, fie transportatori de pavilion sau nu, precum și companiile din America de Sud și de Nord, sunt mai orientate către problemele de mediu asociate sectorului aviatic, publicând rapoarte de mediu și oferind pasagerilor șansa de a participa la reducerea schimbărilor climatice (de exemplu, prin programe online de compensare a emisiilor de carbon sau bilete mai scumpe pentru a produce combustibili bio pentru avion). La polul opus, companiile aeriene care tranzitează aeroportul Karol Wojtyła prezintă o disponibilitate redusă de a elabora rapoarte de mediu și slabe intenții în a utiliza combustibili bio pentru avion, confirmând faptul că întreprinderile low-cost sunt în continuare mai puțin preocupate de problemele de mediu generate de sectorul aviatic. Prezenta cercetare contribuie la studiile empirice privind aviația durabilă și angajamentul transportatorilor față de strategiile de mediu, subliniind necesitatea de a îmbunătăți programele de compensare a emisiilor de carbon și tehnologiile digitale, precum programele de compensare online a emisiilor de CO2.