Care sunt factorii de influență ai profitabilității sectorului tic din românia?
Autor:Lucian Belascu, Dan Gabriel Dumitrescu, Alexandra Smedoiu Popoviciu și Alexandra Horobet
JEL:L23, L25, L86
DOI:10.24818/EA/2021/S15/899
Cuvinte cheie:Profitabilitatea agregată (ROA), sectorul TIC, triada firmă-industrie-localizare, metodologia componentelor varianței, România
Abstract:
Identificarea principalilor factori determinanți ai variațiilor de profitabilitate între firme este o întrebare adresată de mulți cercetători, atât la nivel de industrie sau de sector economic, cât și la nivel de țară sau prin comparații regionale și internaționale. Abordările empirice au arătat că variația profitabilității între firme și industrii este norma, mai degrabă decât excepția. Lucrarea investighează factorii care stau la baza profitabilității companiilor românești din sectorul TIC în cadrul firmă-industrie-localizare, aplicând metodologia componentelor varianței și folosind profitabilitatea agregată (ROA ‒ engl. Return on assets) ca măsură a profitabilității. Sectorul TIC din România, unul dintre cele mai dinamice din ultimul deceniu și „sectorul-câștigător” al pandemiei, operează cu niveluri diferite de profitabilitate în funcție de cele două componente principale ale sale, Producție și Servicii. În același timp, alte disparități rezultate din caracteristicile afacerii ‒ dimensiune, costuri de personal, productivitate - sunt prezente. Rezultatele noastre arată eterogenitatea ridicată a rentabilității între firmele din sectorul TIC, dar și importanța mai ridicată a factorilor intrinseci firmei comparativ cu cea a factorilor determinați de industrie sau de localizare, ceea ce ridică problema dacă acest sector a încorporat în profitabilitate avantajele fiscale de care se bucură și cât de durabilă este performanța sa odată ce aceste avantaje se vor diminua.