Tehnologiile inovatoare si impactul asupra performantei entitătilor ce activează în comertul cu amănuntul
Autor:Valentin-Florentin Dumitru, Gabriel Jinga, Florin Mihai şi Aurelia Stefănescu
JEL:M15, M41
DOI:
Cuvinte cheie:tehnologii informatice ?i de comunica?ii, comer? cu amănuntul, teoria
difuzării teoriilor, studiu empiric, modele econometrice, variabilă endogenă şi exogenă
Abstract:
Utilizarea tehnologiilor informatice inovatoare poate constitui un avantaj pentru
firmele care desfă?oară activitate de comer? cu amănuntul. Această cercetare este
fundamentată pe rezultatele unui studiu empiric, de pionierat, în care este analizat un set de
21 variabile pentru un număr de 77 de respondenţi cuprinşi în eşantionul final. Cercetarea a
fost construită sub auspiciile teoriei difuzării inova?iilor. Pe baza chestionarelor colectate sau
putut stabili câteva corela?ii între variabilele cuprinse în trei categorii (mărimea firmei,
tehnologii informatice folosite pentru comer?ul cu amănuntul, impactul tehnologiilor
informatice asupra firmei) ?i s-au dezvoltat două modele econometrice originale, care
poziţionează cifra de afaceri ca variabilă atât endogenă (subliniind impactul factorial al
tehnologiilor informatice în nivelul acesteia), cât şi exogenă (existen?a unei re?ele unice de
calculatoare în cadrul firmei fiind dependentă şi de cifra afaceri ca factor de dezvoltare).
Modelele arată că există o corela?ie negativă între cifra de afaceri totală ?i procentul din
cifra de afaceri ob?inut din vânzările online, respectiv că existen?a unei re?ele de
calculatoare unice este influen?ată de desfă?urarea comer?ului online în cadrul firmei.
Concluziile subliniază limitele cercetării, dar şi aprofundări viitoare necesare.